Skånska drycker
TEXT: PETER STEEN-CHRISTENSEN
Förra året anordnade Skånska Drycker en superlokal och superfin dryckesfesti-val på Folk Mat & Möten i Malmö, där regionens bästa producenter samlades tillsammans med media, inköpare och experter. Detta år, på grund av in-ställd festival, har de istället åkt ut och besökt producenterna runt om i Skåne. Samtliga besök har filmats och lagts ut på hemsidan. De erbjuder även digitala liveprovningar med experter på cider, öl och vin. Allt samlat på skanskadrycker.se.
Skånska Drycker arrangeras och drivs av Titti Qvarnström, Carina Olofsson Gavelin och Anna Lind Lewin, vi kollade med Carina om hur formatet fungerat och hur framtiden ser ut för regionens dryckesproduktion.
Hur besvikna var ni inledningsvis att ni inte kunde hålla en Skånska Dryck-er-festival i år?
– Det var ju tufft att lägga ner ett full-spikat festivalprogram med massor av roliga inslag. Men vi är tre personer med riktigt tjocka pannben så vi kom rätt snabbt fram till att vi skulle ta ett nytt grepp. Vi ville inte lägga ner utan valde att göra om festivalen till en roadtrip. När våra producenter inte kunde komma till oss, åkte vi istället ut till dem.
Substitutet med en roadtrip runt bland producenterna är ju ingen dålig idé. Vad var ert samlade intryck från denna resa?
–Vårt intryck är att det finns en så stor bredd av dryckesproduktion i Skåne. Och att vi bara utnyttjar våra råvaror till en mycket liten del, till exempel så skulle vi kunna producera så mycket fler dryck-er av alla äpplen som odlas här. Och bär!
Hur ser du på utvecklingen hos dryck-esproducenterna i Skåne idag. Antalet växer fortfarande vad jag förstår. Säljvolymerna vet jag inte inte, och viktigast av allt är väl kvaliteten. Du som vet mycket mer, vad har du att berätta?
– Vi ser ju att det finns en stor potential för mer vin, cider, öl, destillat och alko-holfritt i Skåne, som ju är det perfekta Dryckeslandet. Vi kan bli region som man refererar när det gäller dryck precis som till exempel Normandie, Toscana och Rioja.
– Bland de skånska vinodlarna så ser vi att det finns en stor kvalitetsökning i odling och produktion och att svenska och skånska viner nu möts med en helt ny respekt av kännare och konsumenter. Restaurangerna ligger lustigt nog lite efter i just det avseendet.
I dagarna har ni fokus på cider genom ett livesänt expertsamtal som behand-lar huruvida Skåne kan bli ett ”cider-land” och hur framtiden ser ut. Vad ser du själv i din kristallkula?
– På Cider-SM i Stockholm som hölls 5 september kunde vi se ett jättestort intresse framförallt från unga konsumenter. Antalet producenter har ökat stort. Varje år kommer fler anmälningar till tävlingen. Här finns just nu en stor experimentlusta, och en bredd från klassisk cider till vildare varianter. Och att producenterna nu gör cider som är unik, inte kopior på andra länders cidrar. Cidern, liksom vinet får en terroir av Skåne.
Jag vet att ni också åker runt och gör pr för regionens dryckesindustri. Hur är responsen när ni kommer till Stockholm och andra platser?
– Vi blev helt överraskade av hur väl mottagna de skånska dryckerna blev i Stockholm. Att visa en svensk region på det viset är ett nytt grepp. Många blev imponerade av bredden – från spriten till vinet, ölen, cidern och det alkoholfria utbudet.
Skulle du kunna lyfta fram tre relativt nya skånska dryckesproducenter som du tycker är väldigt spännande?
– Vår uppgift är att lyfta bredden och hela utbudet. Men det händer mycket spännande i vinvärlden, det kommer alkoholfria alternativ med hög kvalitet och så cider så klart!
Kolla in 30-talet filmer med skånska producenter på Skånska Dryckers sida på Youtube. Där kan man också se deras Ciderland live-samtal från 12 september. Se www.skanskadrycker.se för mer.