Ett skånskt Napa Valley!
Foto: picjumbo.com
Vin har blivit en svensk folkrörelse. Vinbarer, vinprovningar och besök hos odlare har på senare år fått känna av ett explosionsartat ökat intresse. Skånskt vin är exotiskt, gott och hållbart, tre faktorer som tillsammans skapar en fantastisk grogrund för en framtidens vindestination.
-Vi får just nu vara med och uppleva något helt unikt. Tack vare alla fantastiska vinodlare, som kämpar mot vårt oberäkneliga klimat och en icke anpassad lagstiftning, bevittnar vi den tidiga utvecklingen av ett nytt vinland, säger Anja Nordberg Sonesson och David Blomgren, grundare av Vindestination Skåne.
Vindestination Skåne har som syfte att tillsammans med berörda aktörer synliggöra svenskt vin för allmänheten i Sverige och internationellt för att på så sätt stärka den skånska besöksnäringen.
– En samordnad satsning på vinturism kommer att ge en hållbar förstärkning av besöksnäringen i Skåne och leda till många fler arbetstillfällen, samtidigt som vinodlarnas möjligheter till intäkter förbättras avsevärt, fortsätter Anja och David.
Information från andra vinregioner visar att vinturismen speciellt påverkar hotell- och restaurangnäringen, men även andra branscher så som handel och transporter påverkas relativt mycket. En utländsk vinturist spenderar enligt internationella studier cirka 35 procent mer än en typisk turist.
– För Sveriges och Skånes del står vinturismen idag för en mycket begränsad del av den totala turismen. Det tänker vi ändra på! Vi har grundat den ideella föreningen Vindestination Skåne och avser arbeta strukturerat för att skapa en destination för vinturism i Skåne. Inom ramen för föreningen kommer vi att marknadsföra Skånes vingårdar, restauranger, vinbarer och hotell som turistmål både nationellt och internationellt, anordna vinfestivaler och vinresor. Någon måste göra något för våra vinbönder i väntan på att gårdsförsäljning blir tillåtet, avslutar Anja och David.