Helsingborg ska bli
lakritsens huvudstad
Genom Lakritsfabrikens nya koncept ”Helsingborg – med smak av lakrits” involverades tolv stycken restauranger och caféer till att på något sätt applicera lakrits i dess sortiment mellan den 1-3 oktober.
Alla restauranger och deltagare fick välja själva hur de skulle applicera lakrits på sitt café eller restaurang.
-Det är skithäftigt att vara med i det här, men har inte riktigt haft tiden att göra om hela menyn. Vi har istället modifierat det vi redan har, säger Emma Jönsson, grundare och ägare av Barrica Mat & Vinbar.
Under tisdagen den 29 september bjöd Lakritsfabriken in alla deltagare till ett pressevent där de inför journalister från HD och Nöjesnytt fick presentera de rätter de arbetat fram. På plats blandade Jonathan Pramborn drinkar precis som i deras sagolika bar Trattoria Venti på The Vault.
– Det har inte varit så svårt att arbeta med lakrits, men det är viktigt att man inte låter den ta över för mycket rent smakmässigt. Men som kreatör är det ju alltid roligt att testa på nya grejer, säger Jonathan.
Emma från Barrica flamberade på plats en av sina desserter med lakrits, en klassisk crema catalan med violsocker och
lakritsgranulat som under helgen även sålde slut. Heats ägare Henrik bjöd på en grillad lax med lakritsbalsamico som under helgen också erbjöd en hel meny innehållande lakrits. På plats fanns även smakprover från Kitchen & Table där en lax sashimi halstrats och lagts på en bädd av friterat rispapper pudrat med lakritspulver, inlagd ingefära, sjögräs, rödlök och en hint av tryffel. I mitten av planeringen gick Forsea Ferries in som partners för evenemanget och hade ombord på Aurora en hel meny med lakrits samt en stor buffé full med lakritskonfekt. Fem hundra bokade gäster unnade sig under helgen en full lakritsmeny ombord på restaurangen Waves.
-Vi är otroligt nöjda och imponerade över hur våra deltagare engagerat sig och hur de valt att arbeta med råvaran och använda den på ett sätt som lyfter rätten. Feedbacken har varit mycket positiv och vi ser fram emot att köra igång med samma koncept igen under våren, säger Elin Perlelin, Event -och marknadsansvarig på Lakritsfabriken i Ramlösa AB.