Vi hungrar efter livemusik
Den pågående pandemin har satt kultur- och livebranschen på paus. Färska siffror och studier visar dock att avsaknaden av kulturupplevelser redan nu skapar högtryck på konserter och festivaler 2022 – och att publiken står redo så fort restriktionerna lättar.
När den brittiska regeringen gick ut och meddelade att större evenemang utan social distansiering såsom större konserter, sportarrangemang och festivaler kunde bli av under 2021 såldes hisnande 170 000 biljetter till festivalerna Reading, Leeds och Creamfields ut på 72 timmar. På andra sidan Atlanten hände detsamma festivalen Rolling Loud som går av stapeln i Florida i juli, där man sålde hela 85 000 biljetter på bara två timmar och med 30 000 personer på väntelista.
En färsk undersökning som biljettjätten Ticketmaster gjort bland sina kunder visar att den pågående pandemin skapat ett stort sug efter konsert- och festivalupplevelser. 82 procent av de som svarat i undersökningen förväntar sig spendera lika mycket, och till och med mer, än de gjorde innan pandemin.
Fler uppgifter som talar för ett rekordår för biljettförsäljningen 2022 är att 93 procent av de svarande uppger att de behåller sina köpta biljetter från ett flyttat evenemang. Likt många andra festivaler tvingades Way Out West att ställa in 2020 års upplaga, men i linje med Ticketmasters undersökning har runt nio av tio valt att behålla sina biljetter, vilket också innebär att färre nya biljetter finns till försäljning.
Det är inte bara festivaler som står inför ett rekordår 2022. 74 procent av alla fans vill att artister ska släppa turnéer för att ha något att se fram emot under nästa år, och dubbelt så många artister planerar att turnera 2022 som tiden innan pandemin.
Foto: Faramarz Gosheh / Way Out West