Skåne Kulinar
I november hålls Culinary World Cup i Luxemburg och Orkla FoodSolutions går in som guldsponsor av kocklandslaget Skåne Kulinar. En satsning på både Skåne som gastronomisk destination och på nya, unga kockar.
Kocklandslaget Skåne Kulinar tar den skånska gastronomin till prispallen och representerar regionen i internationella gastronomiska tävlingar och sammanhang. Det som presenteras på tallriken ska representera Skåne och visa att man är en matdestination i världsklass. Det är också en av anledningarna till att Orkla FoodSolutions väljer att sponsra just Skåne Kulinar.
-Med rötter, odling och egen produktion i den skånska myllan, vill vi på Orkla FoodSolutions vara med och lyfta våra duktiga och lokala kockar i Skåne Kulinar, säger Ellinor Persson, marknadschef Orkla FoodSolutions.
Kocklaget består av 13 kockar som tävlar i Culinary World Cup och Olympics vartannat år, precis som Svenska kocklandslaget. I varje tävling har Skåne Kulinar valt att ta med sig tre till fyra elever i laget och på så sätt bidrar tävlingarna till att attrahera unga.
Linus Hornwall, som är lagkapten, ser att tävling är ett sätt för unga att komma in i branschen, få större inblick, djupare kunskap och knyta ovärderliga kontakter. Dessutom försöker man locka fler unga till yrket genom att visa upp sig, exempelvis genom att repa inför publik.
-Utan våra sponsorer hade projektet aldrig varit aktuellt över huvud taget, så det är vi mycket tacksamma för, säger Linus Hornwall.