PR-stuntet med Tareq Taylor
Plötsligt dök tv-kocken Tareq Taylor upp på affischer i en rad svenska städer med den kryptiska texten ”H22” samt ett mobilnummer. Många spekulerade kring vad det hela handlade om. Nu avslöjas att ett av årets största event, innovations- och hållbarhetsmässan H22 City Expo i Helsingborg står bakom den annorlunda PR-satsningen.
Den centrala idén var att på olika sätt väcka nyfikenhet hos människor att självmant ta reda på mer.
Bakom pr-kampanjen ”H22” stod Helsingborgs stads H22-organisation och mediebyrån TBS. Som tillsammans bestämde sig för att våga utmana vedertagna sanningar om vilka medieval som lämpar sig när en kommun ska marknadsföra sig.
Det blev en snackis, både diskussionstrådar i olika forum och googlandet tog fart. Sökningarna på H22 sköt i höjden och antalet besök på H22cityexpo.se ökade med drygt 200 procent under kampanjperioden.
-Vi nådde genom bruset med en innovativ kampanj. Man kan helt klart fortfarande väcka publikens intresse genom ovanliga, mer traditionella och roliga grepp, säger Veronica Horvath kundansvarig kampanjledare på TBS.
Strategin var också att skapa något som liknade Postbankens kultförklarade reklamfilm med Ernst-Hugo Järegård från 1996. Men med en högaktuell kändis som allmänheten aldrig någonsin upplevt på det här sättet. Och budskapet var enkelt: Kom som du är till expon, som är gratis, och har något för alla.
Filmen lades ut via anonyma konton på FB, IG, Youtube och TikTok och var tänkt att få människor att fråga sig: Vad är H22 och varför säger Tareq Taylor bara H22 hela tiden?