Ny aktör till Fredriksdalsteatern
Helsingborgs kulturförvaltning har avslutat en lång process för att hitta en ny entreprenör till Fredriksdalsteatern i Helsingborg. Viktigt i arbetet har varit att hitta en aktör som förmår förvalta de traditioner som Nils Poppe och sedan Eva Rydbergs har byggt upp, men som också öppnar upp för förnyelse.
Valet till ny entreprenör för Fredriksdalsteatern föll på Anagram Live AB. Anagram har visat att man har en väl fungerande organisation, en klar vision och ett konkret koncept där man vill tillgängliggöra Fredriksdalsteatern för en bredare målgrupp. Man har också visat en nyfiken och öppen anda i viljan att hitta nya perspektiv på verksamheten. Anagram öppnar ett fönster för förnyelse och kreativitet samtidigt som man deklarerat en stor respekt för Fredriksdalsteaterns folkliga tradition. Man har också förklarat att man vill vårda varumärket och platsens unika förutsättningar. I det senare sammanhanget har ett viktigt urvalskriterium varit att man kan samspela med övrig verksamhet på Fredriksdal museer och trädgårdar.
Viktigt har också varit företagets breda och väletablerade nätverk inom olika scenkonstuttryck. Man har också visat god förståelse för kulturens roll som möjliggörare i samhället, både lokalt och nationellt, samt en känsla för både platsen och staden.