Helsingborgs krogar tar avstånd från narkotika
Nu har den nationella upplysningskampanjen Usla Ursäkter lanserats. Det är en del av initiativet Krogar mot Knark. Kampanjen lyfter de negativa konsekvenserna av narkotikaanvändning. Bakom kampanjen står 37 av Helsingborg citys krogar.
Krogar mot Knark är ett nationellt initiativ för att motverka narkotikaanvändning på krogar, som bygger på samverkan, utbildning och effektiv tillsyn. Idag lanseras kampanjen Usla Ursäkter som är en nationell upplysningskampanj och Helsingborg är en av elva städer som står som avsändare. Tidigare kampanjer har ofta fokuserat på att lyfta de negativa konsekvenserna av narkotikaanvändning för individen, medan Usla Ursäkter belyser de följder som drabbar andra och är svårare att ursäkta. Mord, finansiering av terrororganisationer, skövlad regnskog och barnarbete är en del av kampanjens budskap.
Bakom kampanjen står flera av Helsingborgs krogar. AMA Nikkei Restaurant, At Mollberg, Bara Vara, Bishops Arms Marina Plaza, Bishops Arms Mollberg, Bistro V, Brasseriet, Bruket Kaffebar, Bollbrolyckan, Clarion Grand Hotel, Clarion Hotel Sea U, Club Sirocco, Restaurang Edelweiss, Elite Hotel Marina Plaza, Elite Hotel Mollberg, Hamnkrogen, HEAT, Kappa Bar, Kitchen & Table, KOL & Cocktails, Le Cardinal, Madame Moustache, Marina Bar & Bistro, O’Learys, Paolo’s, Restaurang Oasen, Scandic Oceanhamnen, Scandic Helsingborg Nord, Sillen & Makrillen, Telegrafen, The Headless Swan, The Tivoli, The Vault Hotel, Utposten, V Hotel, Vinpublik och Yoko.
Helsingborg citys krogar samverkar för att skapa en tryggare krogmiljö och minska förekomsten och användningen av narkotika på krogen. Medverkan i kampanjen är ett steg i initiativet Krogar mot Knark, som även innefattar utbildningsinsatser för krogpersonal. Utbildningen syftar till att ge deltagarna kunskap om hur narkotikapåverkade personer agerar samt hur personal bör agera i olika situationer.