Obehagligt och lekfullt på Dunkers
Konstnären Arvida Byström väljer Helsingborg och Dunkers kulturhus för sin första stora soloutställning i Sverige, den 4 april–4 augusti. Det blir både lekfullt och obehagligt när Arvida Byström utforskar kroppens plats online och vem som tjänar pengar på den.
Svenska Arvida Byström har gjort sig känd för att konstnärligt utforska normer, feminitet och internets sociala och ekonomiska villkor. Grundtonen är rosa, motiven ofta hennes egen kropp för att undvika att objektifiera andras.
– I den här utställningen undersöker jag vilken plats kroppar har online, vilken plats de bör ha online och vilka som tjänar pengar på kroppar online, säger Arvida Byström.
Utställningen Cut the Cake på Dunkers kulturhus visar enbart nyproducerade verk, framför allt ”expanded photography” (utvidgat fotografi), som exempelvis AI-genererade fotocollage, 3D-skannade skulpturer och video.
Arvida Byström jobbar med mobilkamera för att få samma dokumentära uttryck som moderna människors vardagliga mobilanvändande. Ett av Arvida Byströms favoritverk i utställningen på Dunkers kulturhus är ett foto-AI-collage av ett hårigt kvinnoben som det tränger ut rådjurskid ur.
– Det leker med en tjejig online-estetik som ofta innehåller rådjur eller andra djur som uttrycker en hjälplöshet. Det är gulligt, surrealistiskt och obehagligt, säger Arvida Byström.