Skånsk finalist i “Eurovision”
Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen “Var inte en Styrbjörn” har genom humor försökt öka medvetenheten. Filmerna med Styrbjörn har fått miljoner visningar i sociala medier. Sysavs kampanj är nu på finalplats i en europeisk tävling som går ut på att främja medvetenhet och förändring kring avfall och hållbarhetsfrågor.
-”Var inte en Styrbjörn”, tar itu med den viktiga frågan om plastsortering och återvinning på ett nyskapande sätt. Det är riktigt glädjande att kampanjen nu tävlar om en topp-tre plats i det som måste sägas vara avfallsvärldens motsvarighet till Eurovision, säger Anna-Carin Gripwall, kommunikationschef Avfall Sverige.
Komikern Victor Erikssons karaktär besserwissern Styrbjörn har allvarliga samtal med sina korridorkompisar om att de måste bli bättre på återvinning. Styrbjörn är en hejare på att återanvända, återbruka och återvinna plast och andra material, men hans metoder gör korridorkompisarna obekväma. Bland annat genom att återbruka en sexleksak som pennställ. I Victors gestaltning skruvas de jobbiga situationerna upp ett par extra varv för att blottlägga den fina gränsen mellan välvilja och enfald.
Kampanjen Styrbjörn lanserades i samband med ”Europa minskar avfallet”-veckan. En vecka när organisationer i EU-länderna på olika sätt uppmärksammar hur avfallsmängderna kan minskas och förebyggas. Styrbjörn är nu en av tre finalister när 14 000 initiativ från hela Europa sammanställs.
Finalen är i Marseille och går av stapeln ikväll.