Matupplevelser är viktigt för svenskarna
En ny Sifoundersökning från TUI genomförd av Kantar Media avslöjar vad svenskarna värdesätter när de planerar en resa. Flest svarar att de vill ha gastronomiska upplevelser.
I den riksrepresentativa undersökningen som reseaktören TUI beställt har svenska resenärer fått uppge vilka påståenden som stämmer bäst in på dem när de planerat sin kommande resa. En av fem uppger att de letar efter hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet.
– Det är i linje med en trend vi sett hos våra svenska resenärer sedan en tid tillbaka. De vill ha hög kvalitet på maten på hotellen och åker gärna på utflykter som innefattar mat- och dryckesupplevelser. Det hänger ihop med att resenärerna vill uppleva den lokala kulturen och få känslan av autenticitet på resmålet. Trenden med kulinariska upplevelser antas fortsätta växa, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig på TUI.
Nästan lika många, 17 procent, av de tillfrågade i undersökningen säger att de letar efter nya spännande resmål som de flesta inte besöker.
Topp 3 – Detta är viktigt när svenskarna bokar en resa
1. Hög kvalitet på mat och gastronomiska upplevelser på resmålet (19 procent)
2. Nya spännande resmål som de flesta inte besöker (17 procent)
3. Unna sig kvalitet och lyxiga upplevelser på resmålet även om de inte har råd med en fullskalig lyxresa (15 procent)