70-årsjubilaren Kalles Kaviar
Foto Felicia Berlin
I samband med 70-årsjubileet av den ikoniska rökta kaviaren på tub lanserar Designtorget en kollektion bestående av tio produkter för frukostbordet. Kollektionen har tagits fram i samarbete med Kalles Kaviar med målet att spegla varumärkets glada, varma och lekfulla anda.
Kalles Kaviar är mer än bara ett pålägg – det är en svensk produkt med ikonstatus, som funnits sedan 1954. Varumärket är så starkt att det kan kännas igen av endast färgkombinationen, formen eller bilden på Kalle. Detta har Designtorget tagit fasta på i den nya kollektionen Designtorget x Kalles Kaviar, som utgår från kaviartubens färg och form och dess plats på frukostbordet.
Kollektionen består av en frukostbricka, dryckesunderlägg, kökshandduk, dricksglas och en tygväska med kaviarinspirerade illustrationer skapade av Mathilde Ahlström. Keramikstudion Swedenland ceramics har även formgivit en vas och muggar där keramikens form återspeglar kaviarsträngens mönster. Kollektionen inkluderar även en röd handdukshållare ”Pluring” som symboliserar det röda locket på Kalles Kaviar-tuben.
Kollektionen lanseras den 17 september, i butik och online på designtorget.se.