Ny identitet för Maria Torg
Foto: Lotta Wittinger
Under våren samverkar HBG City med fastighetsägare, Helsingborgs stad och näringslivet för att ta fram en ny platsidentitet för Maria Torg. Arbetet ska leda till en gemensam bild över området och resultera i fler besökare. Även elever från gymnasieskolan ProCivitas, som rör sig i området dagligen, involveras i processen.
Fastighetsägare, tjänstepersoner från Helsingborgs stad och ett antal aktörer med verksamheter i området har träffats för att tillsammans skapa grunden för att ta fram en platsidentitet och en handlingsplan för framtidens Maria Torg. Arbetet började med en nulägesanalys av området för att därefter dyka ner i de olika beståndsdelarna som gör en plats hållbar, attraktiv och välkomnande.
– En platsidentitet eller stråkstrategi handlar i huvudsak om att skapa en gemensam bild över ett område eller gata. Vem använder platsen och på vilket sätt, vilket utbud finns och ska finnas runt torget och vad behöver utvecklas i stadsmiljön är några av de viktiga frågorna i arbetet kring att ta fram en identitet för en viss plats, säger Martin Klinteberg, etableringsansvarig HBG City.
Arbetet med framtagandet av en platsidentitet för Maria Torg blir det femte området, sedan 2023, som HBG City tagit fram i samarbete med besökare, boende, näringsidkare, fastighetsägare och staden. Sedan tidigare har man skapat tydliga strategier för Kullagatan, Bruksgatan, Mäster Palms Plats och Gustav Adolf Torg. Under hösten är det dessutom planerat att genomföra samma arbete med Oceanhamnen.
– Våra olika platsidentiteter är viktiga för vårt arbete på många sätt. En stark platsidentitet ger högre nöjdhet och stolthet, fler besökare, gör det enklare att välja innehåll och utbud samt att attrahera rätt kunder. I slutändan så leder det till en ökad efterfrågan och högre lönsamhet, fortsätter Martin.