HBG POP UP
Foto: HBG City
Under våren lanserar HBG City konceptet HBG POP UP som erbjuder tillfälliga hyresgäster möjligheten att kliva in i en färdiginredd lokal i city. Ett sätt att under korta perioder skapa unika och besöksdragande etableringar, som på sikt även kan leda till permanenta lösningar. Först ut i lokalen på Bruksgatan 3 är IRIS Retro som slår upp dörrarna den 2 maj.
Konceptet HBG POP UP erbjuder tillfälliga hyresgäster en färdigdesignad och inredd lokal till fast pris på Bruksgatan i centrala Helsingborg. Möjligheten vänder sig till såväl etablerade aktörer som till helt nya oprövade koncept. En pop up-butik är ett flexibelt och kostnadseffektivt sätt att driva försäljning, marknadsföra produkter och stärka kundrelationer. För stadskärnan ger det en möjlighet att under korta perioder skapa unika och besöksdragande etableringar.
– Inspirationen har vi delvis fått från Vasakronan och deras Open Spot men även från köpcentrumvärlden där man under ganska många år jobbat med möjligheten att kliva in i en redan förberedd yta. Det här är initialt ett test, men vi har förstått att det finns en efterfrågan på centralt färdigutrustade lokaler från aktörer som exempelvis vill lansera en ny produkt, testa en fysisk marknad eller möta en ny kundgrupp, säger Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City.
– I förlängningen ser vi även detta som en inkubatorlösning där företag får en möjlighet att testa att driva försäljning i de centrala delarna av Helsingborg och efter avslutad period välja att etablera sig permanent. Projektet är dessutom ett test för en fastighetsägare att utvärdera lönsamheten för mer permanenta pop up-lösningar, fortsätter Martin Klinteberg.
Först ut att hyra lokalen är Malmöföretaget Iris Retro som säljer vintage och retro med fokus på 60- och 70-talet, med en stor avdelning egenproducerade posters samt ramar och belysning. Malin Norlander, ägare till Iris Retro, ser fram emot öppningen och den möjlighet som erbjuds på Bruksgatan.