Ny kampanj mot droger i krogmiljö
HBG City har tillsammans med stadens krögare, polisen och Helsingborgs stad lanserat kampanjen Knark kostar mer än vad du tror, en upplysningsinsats som synliggör kopplingen mellan droganvändning och våldsbrott.
Förra veckan lanserade HBG City tillsammans med krögarna i Helsingborg, polisen och Helsingborgs stad upplysningskampanjen Knark kostar mer än vad du tror, som belyser kopplingen mellan droganvändning och den organiserade brottsligheten i staden. De senaste åren har flera skjutningar och sprängningar ägt rum i Helsingborg och en majoritet kan kopplas till kriminella gäng. En av deras största inkomstkällor är drogförsäljning. Det gör att pengarna från drogerna spelar en stor roll i de dödliga konflikterna.
– Den som köper droger bidrar direkt till att finansiera den organiserade brottsligheten. Det är inte bara ett personligt val – det är ett val med konsekvenser för hela samhället, säger Malin Thörnwall, cityutvecklare på HBG City och projektledare för Helsingborgs Krogar mot Knark.
Kampanjen pågår i fyra veckor och består av kortfilmer som visas i sociala medier. I filmerna får vi se personer använda droger på krogtoaletter och samtidigt få ett meddelande i mobilen med budskap som “Tack för ditt bidrag! Du har sponsrat nästa skjutning intill din mammas arbetsplats.” Syftet är att väcka eftertanke hos användaren och belysa sambandet mellan drogbruk och den organiserade brottsligheten i samhället.