Heldigitalt koncept öppnar på Väla
Det digitala optikkonceptet ieye – skapat av grundaren till kedjor som Smarteyes och Blic – öppnar på Väla. Till skillnad från traditionella optiker vänder sig ieye i första hand till en yngre, digital målgrupp som är vana att göra merparten av sina inköp och ärenden via nätet.
ieye är i uppstarten av sin expansion och enheten på Väla är bland de allra första som etableras i Sverige. Konceptet är helt svenskt och utvecklat av optikentreprenören Ola Bartholdsson, som tidigare grundat kedjor som Smarteyes och Blic (numera Specsavers). Han beskriver ieye som en digital high tech-optiker, som kommer att vara ett komplement till de vanliga optikerna.
– Vår målgrupp är unga människor som vill köpa snygga glasögon billigare än vad de kan göra hos andra aktörer. Eftersom vårt koncept bygger på en annan affärsmodell, kan vi erbjuda väsentligt lägre priser än mer traditionella optiker, säger Ola Bartholdsson, grundare av ieye.
I ieye:s enheter finns heller inga bågar att prova. Istället sker allt via pekskärmar och kundens mobil.
– Vi har utvecklat en ny teknik där vi först fotograferar kunden, vårt system analyserar därefter ansiktet och matchar det med passande bågar. Kunden får sedan ett Instagram-liknande flöde i mobilen med ett stort urval bågar, och kan sedan själv i lugn och ro välja vilka man vill köpa. Betalningen sker sedan via mobilen och glasögonen skickas direkt hem till kunden, förklarar Ola.