Starkt halvår för Väla
Foto: Felix Gerlach
Våren var något av ett trendbrott för svensk modehandel enligt branschorganisationen Svensk Handel. Bara i maj 2023 ökade skohandeln med 7,8 procent och klädhandeln med 4,6 procent jämfört med samma period förra året. För Väla har den växande handeln resulterat i att antalet besökare ökat med tre procent det första halvåret, och enligt centrumchefen Niklas Blonér är besökssiffrorna nu på en högre nivå än innan pandemin.
– Vi känner att vinden i handeln har vänt och att fler kunder hittar till Väla nu. Vi ser att besökstrenden pekar uppåt över tid och under det första halvåret var den trenden extra tydlig. Vi tror därför på en fortsatt stark sommar för våra handlare, säger Niklas Blonér, Välas centrumchef.
– Vi ser också att intresset för nya etableringar på Väla är fortsatt stort, och inte minst att e-handeln i större utsträckning vill kombinera sin näthandel med fysiska enheter.
Bara under våren har Välas utbud kompletterats med flera nya butiker och koncept, som Indiska, Marty, Bvaldi, Designtorget, Skechers, Chay Vegan, Je táime och Fix My Phone. Samtidigt har både Synoptik och Nilson Group satsat på nya, större butikslokaler.